Strona główna

Historia

Prawa pacjenta

 

 

PRAWA PACJENTA.

W czasie korzystania ze świadczeń medycznych podczas pobytu w naszym Szpitalu, masz prawo oczekiwać:

Od całego personelu indywidualnego traktowania, poszanowania godności oraz grzeczności.Usług na dobrym poziomie, świadczonych przez ludzi o odpowiednich kwalifikacjach. Informacji o rozmieszczeniu gabinetów, pracowni i innych komórek lub instytucji, z których będziesz musiał lub chciał korzystać w czasie leczenia. Swobody wyboru lub przedstawienia Ci lekarza leczącego spośród pracujących na Oddziale lub w Przychodni. Nie pozbawia Cię to prawa do zasięgania opinii o stanie Twojego zdrowia i postępowania medycznego u innego lekarza, jeżeli uważasz, że zaistniała taka potrzeba. Jest rzeczą naturalną, że szczególnie skomplikowane badania lub operacje może wykonywać lekarz najbardziej doświadczony w tym zakresie, Twoje zdrowie na tym zyska. Od lekarzy pełnej i zrozumiałej informacji o planowanych badaniach, zabiegach, potencjalnym ryzyku, spodziewanych korzyściach związanych z ich przeprowadzeniem, harmonogramie realizacji i ewentualnych innych możliwościach diagnostyczno-leczniczych mogących mieć zastosowanie w stosunku do Twojej osoby. Możesz nie wyrazić zgody na te, które budzą Twoje obawy. Nie wpłynie to na pogorszenie opieki nad Tobą. Korzystaj jednak z tego prawa rozważnie. Dołożenia wszelkich starań, aby Twój powrót do zdrowia przebiegał sprawnie. Nie zawsze możliwe jest, niestety, uniknięcie powikłań . W razie ich wystąpienia zostaniesz o nich natychmiast powiadomiony oraz, o czym zapewniamy Cię, będą niezwłocznie podjęte wszelkie niezbędne działania dla naprawy ich szkodliwych skutków. Od pielęgniarek pomocy i wyjaśnień o sposobie przygotowania się do czekających Cię badań bądź zabiegów. Przestrzegania ustalonych terminów lub wcześniejszej informacji o ich przesunięciu, przyczynach zmiany, jeżeli zaistnieje niemożność dotrzymania wcześniejszych ustaleń. Pełnej dyskrecji dotyczącej Twojej osoby (nawet w stosunku do najbliższej rodziny, jeżeli wyrazisz takie życzenie przed lekarzem i pielęgniarką). Od lekarzy i pielęgniarek informacji i pomocy w dotarciu do innych jednostek Służby Zdrowia na badania lub zabiegi, które muszą być wykonane poza naszym Szpitalem. Umożliwienia Ci opieki najbliższych osób, jeżeli to możliwe, lub kontaktu z nimi, w tym telefonicznego lub listownego. Niestety, koszty rozmowy telefonicznej, wysłania listu itp. nie mogą obciążać naszej placówki. Poszanowania Twoich przekonań i praktyk religijnych. Traktowania Twojego niepełnoletniego dziecka w sposób identyczny (dodatkowo z uwzględnieniem dziecięcych potrzeb fizycznych i psychicznych) jak dorosłego, z tą tylko różnicą, że pełna i zrozumiała informacja o jego stanie zdrowia, badaniach, zabiegach i rokowaniu będzie przekazywana Tobie jako rodzicowi lub opiekunowi prawnemu. Także wyrażanie zgody na proponowane zabiegi i badania pozostawiamy Twojej decyzji. Możliwości rejestracji telefonicznej do lekarza lub telefonicznego zamówienia wizyty lekarskiej.

OBOWIĄZKI PACJENTA.

Szpital, Przychodnie, Ośrodki Zdrowia są obiektami użyteczności publicznej. Korzysta z nich wielu pacjentów, niekiedy również bardzo cierpiących. Aby Twoja obecność nie była dla nich powodem irytacji czy nawet pogorszenia samopoczucia, kłopotów personelu, a nawet Twoich własnych, pamiętaj o następujących obowiązkach pacjenta:

W obiektach Służby Zdrowia zachowaj ciszę. Cisza też leczy! We wszystkich placówkach naszego Szpitala obowiązuje zakaz palenia tytoniu i używania alkoholu. Musisz go przestrzegać. Wykorzystaj ten fakt do zerwania z ewentualnym nałogiem. Przestrzegaj zasad higieny osobistej. Jej przestrzeganie ułatwi Ci kontakt z personelem i innymi chorymi oraz poprawi samopoczucie. Bezwarunkowo przestrzegaj zaleceń personelu, dotyczących poruszania się po obiektach Służby Zdrowia, korzystania z urządzeń, rozkładu dnia oraz zasad bezpieczeństwa przeciwpożarowego. Przestrzegaj obowiązującego Regulaminu Porządkowego placówki, z usług której korzystasz.

UWAGI KOŃCOWE.

Jeżeli jesteś przekonany, że w trakcie korzystania ze świadczeń medycznych, np. wizyty lekarskiej czy pobytu w Szpitalu, twoje prawa zostały naruszone, możesz:

domagać się ich poszanowania we wniosku ustnym, skierowanym do lekarza leczącego, Kierownika Przychodni lub Ordynatora Oddziału złożyć ustną lub pisemną skargę u Dyrektora Szpitala lub u jego Zastępcy. Dyrekcja Gminneg Szpitala w Dąbrowie Białostockiej zapewnia Cię, że wnikliwie i bezstronnie rozpatrzy każdą umotywowaną i podpisaną skargę w ciągu 14 dni i udzieli odpowiedzi na piśmie. Umożliwimy Ci skorzystanie ze specjalistycznych obiektów i sprzętu, a przede wszystkim wiedzy i doświadczenia personelu. Staraj się to docenić. Korzystaj z swoich praw, lecz równocześnie przestrzegaj obowiązków pacjenta. W przypadku, gdy twoje postępowanie nie będzie w zgodzie z nałożonymi na Ciebie obowiązkami niestety, narazisz się na kłopoty administracyjne lub możesz nawet zostać dyscyplinarnie wypisany ze Szpitala przed zakończeniem planowanego leczenia. Nie dopuść do takiej sytuacji!